Yazı Dizin

  • Sırrı (yarı-açık) sırlamak
    İlme’l YakinSözlükte “bir şeyi gerçek haliyle idrak etmek” anlamına gelen ilim ile “gerçeğe uygun kesin hüküm, inanç veya bilgi” mânasındaki yakīn kelimelerinden meydana gelen terkip, “kesin olan aklî ve naklî delillerin ifade ettiği bilgi” diye tanımlanabilir. Ayne’l Yakin“Müşahede etmek” mânasındaki ayn ile “gerçeğe uygun bilgi” anlamındaki yakīn kelimelerinin birleşmesinden meydana gelen ayne’l-yakīn, İslâm düşünce tarihinde, … Devamını oku…
  • Fark ve Tekrar Üzerine
    kendi – ara·yan – kendiKendi içinde farklı olanınKendisi için tekrar etmesi tekrarAynıyla farklı ve Farkıyla aynı olan benzemeHer bir benzer aslına benzer,Hiçbir benzer birbirine benzemez. itme ve çekme ile tutmaAynılık olumsuzlar, iter (gelecek);Farklılık olumlar, çeker (geçmiş);Tekrar tutar (şimdi).
  • Unutma ve Hatırlama
    Zaman tersinmez ve yönlü olduğundangerek gelecek, gerekse geçmiş şimdiye gelir.Tıpkı köprünün her iki yakasının, köprüye gelmesi gibi. Mekan geçmişten,zaman gelecekten gelerekşimdiki vakitte buluşurlar. Unutma geçmişe,hatırlama geleceğe ait olduğundanher ikisinin de sahibi şimdidir. Hafifliğin ağırlıktan kaynaklandığı gibihatırlama da unutmadan kaynaklanır.
  • Fiili Sıfatlar
    1. Öznel Göz2. Fail El3. Eril Musluk4. Aktif Su5. Pasif Bardak ÖznesneÖzneye karşı nesne ve nesneye karşı özne konumunda olan MünfailFaile karşı meful, mefule karşı fail olan HünsaErile karşı dişil ve dişile karşı eril konumunda olan AvareAktife karşı pasif, pasife karşı aktif olan
  • Sessizliğin örtüsüne bürünen
    NeʔYolculuk. Yola çıkmayla gidilecek değil de yola koyulmayla gelinecek;Sahibiyet ve aidiyetin birbirlerini tamamlayıp tanımladığı;Verilecek teslimiyet ödülü. KimʔYolcu. Duran, durulan, arınan;Duruşu bekleyişi, bekleyişi sabrı, sabrı selameti. NereʔYol. Haritanın bittiği yerde başlayan,Kendi izine sürünen,Alna yazılı. NiçinʔOl. Edeble gelinip lütufla gidilen;Evvel emir. NezamanʔO. Tadı adında,Dokunuşu okunuşunda. NasılʔO değil. Başladığı yerde biten,İzi terkedilmeden aslına,Sorusu terkedilmeden cevabına erişelemeyen.
  • Arayanlar bulamaz, bulanlar arayanlar.
    İlim maluma tabidir ilkesiyle bilinmek ve bulunmak istemeye vurgu yapan bu deyiş,cümlenin her iki bölümü de aynı özne/nesne ve fail/meful bakış açısıyla okunursa paradoksal bir ifadedir.İfadedeki paradoksallık paradigma değişikliği ile aşılır.
  • Strateji Siyaseti
    Küresel ve yerel kavramları, bölgeselliği gizleyerek -Think global, act local- (Küresel düşün, yerel hareket et) mottosuyla uzunca bir süredir ortadoğuya zerkedildi. Farkında olmayan ülkelere hala da zerkediliyor. Halbuki -iki şey bir üçüncü olmadan birbiriyle etkileşemez- ilkesince küresel ve yerel olgular birbirleriyle -bölgesel- unsur olmadan etkileşemez. Sadece küresel düşünüp yerel davranarak sınırlarınızı koruyamazsınız. Sınırlarınızı korumak, sınırlarınızın … Devamını oku…
  • Illustrated Pattern Unity
    In all chaos there is a cosmos,In all disorder a secret order. Carl Jung
  • Illustrated Merging A and B
  • Gerçek düşünce
    Attığın zaman da sen atmadın,fakat Allah attı. Enfal 8:17
  • Exception handling
    Focus with depth of field.Mind, find and bind the gap.React to the whole not to pieces.Know thyself, don’t exceed your limits.Recognize, resolve and respond when things are broken.
  • Proje yönetiminin 7 aksaklığı
    Proje yönetimindeki zafiyetler projelerin yarıdan fazlasının verimsiz, bütçe aşımıyla sonuçlanmasına ve başarısızlığa uğramasına neden olmaktadır. Başarısızlığa uğrayan projeleri bulundukları yerden hareket ettirmek oldukça zor ve maliyetlidir. Bu zafiyetleri kavramsal olarak genelleştirirsek:
  • A paper-free office is not paperless
    A paper-free office is a workplace where the utilization of paper is dispensed with or incredibly decreased. This is finished by changing over reports and different papers into computerized structure, a procedure known as digitization. Defenders guarantee that “going paperless” can set aside cash, support profitability, spare space, make documentation and data sharing simpler, keep … Devamını oku…
  • Kerteriz
    Kerteriz, herhangi bir cismin yönü ile esas alınan yön arasındaki açı. Esas alınan yön, bir kişinin yüzünün dönük olduğu yön, bir teknenin yönü veya kuzey olabilir. Kuzeyin esas alınması durumunda, buna hakiki kerteriz denir. Kerteriz ölçümü için açı ölçmekte kullan herhangi bir araç kullanılabilir. Hakiki kerteriz genellikle pusula ile ölçülür.
  • Sessizlik Gönyesi
    Gerek problem gerekse çözüm hakkında bu denli konuşabilmemizi sağlayan şey geçmiş problem ve gelecek çözümün şimdideki sessizliğidir.
  • İz Düşümün Yön Edimi
    İsimleri öğrenip haberdar olmak, o kelimelerin anlamlarını anlayıp, manalarını bilmek değildir.
  • Her ne varsa içerde
    Ey sır yolunu arayan,Onun peşinde olan,Geri dön,Bütün sır senin içinde çünkü. İbnü’l Arabi
  • [kare] <üçgen> (dönüşüm)
    Her analiz bir senteze karşı yapılır. Analiz yapılıyorsa sonucunda sentez yapılacağı içindir. Bununla birlikte analizi nasıl yaptığınız sentez için belirleyicidir. Örneğimizdeki durağan kareyi analiz ederek statik kare veya dinamik üçgen elde etme amacımıza uygun olarak kareyi bölmeliyiz. Aşağıda bu bölme işlemleriyle ilgili alternatiflerden örnekler gösterilmektedir.
  • Karar alma veya verme ikilemi
    Karar almak ve vermek farklı iki şey olarak görüldüğünde paradoks oluşur. Aynı anda iki yöne yönelme şeklinde tarif edebileceğimiz paradoks, ancak bir üçüncü ile aşılabilir. Bu üçüncüyü bulmak için uçlardaki karar alma ve karar vermenin, alma ve vermesinin uçlarda bırakılması gerekir. Böylece kararın kendi ortaya alınmış olur. Uçlarda alma ve verme kalmak şartıyla, üçüncü olan … Devamını oku…
  • yapı-m-bozu (disruption)
    İnovasyon yapabilme farkın farklı farkındalığını gerektirir. Kareyi kare, üçgeni üçgen olarak algıladığınızda sadece bakabiliyor fakat göremiyorsunuz demektir. Bakma statik ve durağan, görme ise dinamik ve hareketlidir. Sorudaki statik ve durağan olan kareye bakmayı bırakıp, mevcut şekli üçgene dönüştürdüğünüzde dinamik ve hareketli olanı görebilirsiniz. Bu da sizin inovasyon yapabilme kabiliyetinizin ve potansiyelinizin bir göstergesidir. Çözüm, karenin … Devamını oku…
  • edimsiz yön edim
    Neyin olacağını anlamak içinönce neyin olamayacağını göstermek gerekir ! Berbat 1 İşin 3 Göstergesi Bir işi mutsuz kılacak belli başlı üç etken vardır ve bunlar yapılan işin doğası ne olursa olsun neredeyse tüm işler için geçerlidir. Bu üç gösterge ilk bakışta apaçık bellidir ve görünüşte çözümü kolaydır. Ancak yine de kurumların çoğunda büyük ölçekte ele … Devamını oku…
  • vakta ki
    Algı ok gibi gözden fırlar.Göz yayı gerilir, görgü oku çekilir.Gerilip çekilen düşünce gerçekleşir.Neye nasıl bakarsan, onu öyle görürsün. Serap, suyu arayanın gözündedir.Sadece gözün görüşünde sudur.Aradığın su düştüğün kuyudadır. Düş aynaya benzer.Ne göreceğinizi karşısına nasıl geçtiğiniz gösterir.Aynaya küskünsen tersler, değilsen terslemez.Aslolan masivadan arınıp aynaya kendini göstermektir. Hayal pazarı dışarda kurulur.Hak etmediği şeye nispet edilirse alış veriş … Devamını oku…
  • şaşı çırak
    Bir zamanlar bir yerde iyi bir usta vardı,Yanında bir de çırak, gözleri biraz şaşı. Şaşılık bir özürdür, ne bir suç, ne de kusur,Noksanını bilmemek, işte kabahat budur. Usta bir gün çırağa, dedi “içeriye gir,Orda bir şişe vardı, al onu bana getir”. Çırak içeri gitti ve sesi geldi derin:“Burda iki şişe var, hangisini istersin ?” Usta … Devamını oku…
  • ilm-i kaf
    Bir şeyin aynı o şey değildir;Bilmek onun aynı misli , muhalifi ve zıddını bilmekle olur. Eşya sebep ve sonuçları ile birlikte yaratılmıştır;Kendi başına bırakılmamıştır. Sebep ve sonucun taşıyıcısı mekanı;Etki ve tepkinin zamanıdır. Kün-fe-yekün’deki fa takip fa’sı;Kevn-ve-fesad’daki vav, geciktiren illet vavıdır. Mekanın ontololojik varlık nedeni öteleme,Zamanın epsitemolojik bilinme nedeni ertelemedir.
  • vaktinde (just-in-time)
    Kültürel zaman anlayışımız zaman ve mekan ikilemini vakit üçüncüsüyle aşar. Gerek zaman gerekse mekanla tek başına muhatap olamadığımızdan vakit ile muhatap oluruz. O yüzden bir işin olup olmaması o işin yerli-yersiz ve zamanlı-zamansız olmasıyla vakitli-vakitsiz olmasından kaynaklanır. Mekan geçmişten, zaman ise gelecekten gelerek şimdide buluşur. Böylece zaman ve mekan birlikteliği olan vakit şimdide oluşur. Zaman … Devamını oku…
  • 1B3
    Bilgileri ortaya çıkartmak, ancak iki öncül sayesinde gerçekleşebilir. Bu öncüllerden birisi, her ikisinde tekrarlana tek terim vasıtasıyla diğer öncüller birleşir. Bu tek terim iki öncül arasındaki bağdır.…Teorik bilgiye göre kıyasta öncül denilen ve netice denilen üçüncü unsura ulaşmak üzere iki şeyin bulunması gerekir. Üçüncü unsur iki öncülün birleşiminden meydana gelmiş neticedir.…Mana ve duyuda hikmetlerin ancak … Devamını oku…
  • Yönetim yöntemi
    Liderlik ve idarecilik ile yönetim kavramları bugün çoğu organizasyonda yerli yerine konulamadığından organizasyonlar verimli ve etkin işlevsellikten yoksun haldedirler. Günümüzde liderliğe haddini aşan bir değer verme anlayışı hakimdir. Liderlik idarecilik gibi yöneticide olması gereken iki özellikten sadece biridir. Her ikisi de yalnız başına eksiktir ve sürdürülemez. İdarecilik ve liderlik birbirlerini tamamlayarak yönetimi tanımlar. İdareciliğin sınırlı … Devamını oku…
  • Vahdet-i Vücud
    Vahdet-i vücud kavramı Muhyiddin İbnü’l Arabi’nin kendisi tarafından kullanılmamıştır. Daha sonra yolunu takip edenlerce benimsenmiştir. Türkçeye çevirisi olan varlığın‑birliği kavramı, mevcudun birliği olarak yanlış anlamaya yol açmaktadır. Var ve varlık kelimeleri arasındaki ilişki söz ve sözlük kelimeleri arasındaki ilişki gibidir. Var olan söz olduğunda varlık sözlük, eşyanın isimleri sözlükte yer alan sözler olur. “Ve Adem’e … Devamını oku…
  • seyr-ü sefer
    Bu yolculuklar motosiklet ile yaptığım ve asl-olan-yol tarzı seyirler.Doğrusal değil de dairesel bir yol tutuş tarzıyla yapıldı.Doğrusal tarzla dairesel tarz arasındaki farkneyi anlamaya ve anlamlandırmaya çalıştığımızla ilgilidir. Doğrusal tarzda gittiğimiz yoldan geri döneriz,derdimiz gittiğimiz yeri görmek, gezmek ve anlamaya çalışmaktır.Dairesel tarzda ise farklı olarak geldiğimiz yeri, kendimizi anlamaya çalışırız.
  • devr-i alem
    İstanbul – Southampton Southampton – New York New York – Vancouver BC Üçüncü ayak olan ABD bölümü üç tren ve bir otobüs yolculuğuyla geçti, önceden herhangi bir rezervasyon olmaksızın yapıldı. Bu ayakta ilginç bir anımı Los Angeles’dan Vancouver’a trenle giderken yaşadım. Hedefim trenle Seattle’a gidip ordan otobüsle Vancouver’e geçmekti. Bir sonraki transatlantik Vancouver’den başlayıp Alaska … Devamını oku…
  • pdf arşiv
    Sufiyane e-kitap arşivi pdf formatında indirilebilir.
  • Yazı Dizin
  • Görsel Galeri

Yorum yapın